2 sorters positiva upplevelser – 2 delar av hjärnan

 The Minimalists beskriver i Minimalism: live a meaningful life 2 sorters positiva upplevelser. Skillnaden är att det finns positiva upplevelser du njuter av och att det finns positiva upplevelser du ogillar.

Olika delar av hjärnan

I hjärnan finns det limbiska systemet som är den emotionella delen av hjärnan. Den är ansvarig när vi väljer frestelser och lätt stimuli istället för att fokusera på mer komplexa kognitiva processer.  

Andra delen är prefrontala cortex, som är ansvarig för det logiska tänkandet och försöker motarbeta evolutionära instinkter till fördel för mer logiska val.

Det är denna del av hjärnan som är aktiv när vi fattar beslut baserade på en långsiktig belöning trots att det på kort sikt skulle kräva högre ansträngning. Detta skulle kunna vara sånt som att träna, borsta tänderna eller städa. Det limbiska systemet är “vinnaren” när man prokrastinerar.

Positiva upplevelser med prefrontala cortex

Jag ser det som att prefrontala cortex fattar de bra besluten. Samtidigt som jag är väl medveten om att vi inte hade klarat oss utan det limbiska systemet.

Vilka aktiviteter som placeras i vilken kategori av positiva upplevelser är inte förutbestämt. Man kan “flytta” en aktivitet från att vara ogillad till att bli njutningsfull.

På 20-talet i USA var folks dåliga tandhälsa ett nationellt folkhälsoproblem. Problemet berodde främst på att de inte borstade tänderna.

Detta berodde på att amerikanerna ansåg, antagligen omedvetet, att det krävdes för stor ansträngning för prefrontala cortex för att förstå fördelarna med tandborstning.

Marknadsförare och produktutvecklare på Pepsodent tog då fram en tandkräm med tillsatser för att skapa ett beroende. Tillsatserna har egentligen ingen rengörande effekt, ändå har vi kvar dem idag.

Genom att skapa ett beroende centrerat kring en upplevd kortsiktig belöning kunde konsumenterna vila sin logiska del av hjärnan och sätta det limbiska systemet i förarsätet.

Vill du läsa mer om hur Pepsodent tjänar en förmögenhet på en beroendeframkallande tandkräm ska du läsa The Power of Habit av Charles Duhigg.

Det kanske är lättare sagt än gjort att implementera förändringar i stil med detta i ens liv men genom att sänka tröskeln för att göra “jobbiga” men “bra” aktiviteter kan man uppnå samma effekt som Pepsodent.

Fly inte från prefrontala cortex

Om du läst mina tidigare inlägg kanske du förstår att jag föredrar de handlingar som prefrontala cortex är ansvarig för.

Dessvärre känns det ibland som många är så upptagna i jakten på njutningsfulla upplevelser. Upplevelser som ofta är konstruerade av vinstdrivande verksamheter, vilket är en väckarklocka för att det skulle kunna vara ett artificiellt begär. Alltså ett begär som inte kommer inifrån utan är format utifrån av marknadsförare. 

 

Om du ska ta med dig någonting från den här texten är det:

Istället för att söka njutningsfulla handlingar, sök njutning i dina handlingar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *