Fast fashion – minimalism är oundvikligt

Fast fashion är en trend där varken företagen eller konsumenterna är intresserade av fler faktorer än pris och design. Det innebär att kvalitet, miljöpåverkan och arbetsförhållanden negligeras för att kunna producera så effektivt som möjligt och öka avkastningen.

Trenden med fast fashion baserar sig på att det inte längre finns 2 säsonger, inte heller 3 eller 4. Det finns 52 säsonger.

Genom att varje vecka kunna lansera en ny klädkollektion kommer butikerna kunna byta ut sitt sortiment på kort tid. Fast fashion ökar därför konsumentens benägenhet att återvända till butiken för att köpa något nylanserat.

Hur kan priserna vara så låga?

Trots de låga priserna kan företag gå med vinst. 2015 hade exempelvis H&M ett resultat efter skatt på nästan 21 miljarder. Så man kan ju konstatera att företag trots låga priser kan tjäna pengar.

Om företag ska kunna gå med vinst men fortsatt kunna erbjuda orimligt låga priser måste någon annan betala.

Priset är för dem väldigt högt och det är dem vi inte ser som får betala. Det är våra barn och arbetarna som får betala priset för vårt lyxliv idag.  

Modeindustrin är idag den näst mest förorenande industrin efter oljeindustrin. Detta innebär att våra barn kommer att behöva betala ett högt pris om vi fortsätter acceptera att en tröja kan kosta endast ett tvåsiffrigt belopp.

En förutsättning för att kunna hålla nere priserna är en låg tillverkningskostnad som idag uppnås med en inhuman behandling av arbetarna.

2013 rasade en textilfabrik I Bangladesh ihop. Följden av en dålig byggnad och ignorerade problem blev att 1,135 personer fick sätta livet till när Rana Plaza inte kunde bära belastningarna längre.

För att hålla nere tillverkningskostnaderna fanns det inte utrymme i budgeten att åtgärda de problem som arbetare långt före olyckan belyste.

Man behöver inte vara raketforskare för att lista ut att vi måste ändra någonting. Den svåra frågan är var man ska börja.

Så stoppar vi fast fashion-trenden

Även om jag fokuserat på modeindustrin i den här texten gäller samma villkor i alla branscher. Det spelar ingen roll om det är elektronik, inredning eller livsmedel, låga priser  kompenseras med låg tillverkningskostnad → Någon annan betalar priset.

Men, luras inte att tro att prislappen är en måttstock för varken kvalitet, miljöpåverkan eller arbetsförhållanden.

Företag tjänar miljarder på fast fashion. Det ger dem möjlighet att kunna sälja mer kläder och med pressade tillverkningskostnader är företagets förtjänst fortsatt hög. Det ligger därför inte i företagens intresse att avbryta trenden med fast fashion.

Marknaden ser ut på det här sättet för att vi låter den göra det, och den kommer fortsätta se ut såhär om vi konsumenter inte börjar ta vårt ansvar.

Öppna din garderob, granska kläderna och fråga dig själv. Är det värt det?

Ska verkligen människor behöva sätta livet till för att vi fortsatt ska kunna shoppa frikostigt.

Vi måste sluta blunda för konsekvenserna.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *